Merkgroei begint bij persoonlijke groei

Gepubliceerd op 09 12 2019

Column Lucas Hulsebos – CEO DVJ Insights

De afgelopen maanden waren voor DVJ bijzonder. Het Brand Growth onderzoek dat we voor het derde jaar op rij in Nederland hebben gevoerd had zijn primeur de UK. Het mooie van het onderzoek in de UK is de samenwerking met Les Binet en Mark Ritson. Wat mij altijd weer opvalt is de enorme hoeveelheid learnings die het werk van deze mannen oplevert. Enorme hoeveelheden data die teruggebracht worden naar simpele keuzes voor marketeers. Hetzelfde geldt uiteraard voor het werk van Byron Sharp, Kahneman en zo kan ik nog wel 10 wetenschappers noemen die belangrijke inzichten voor marketing onthuld hebben op basis van heel veel data. Learnings die ons echt helpen om ons vak beter uit te voeren en guidelines te geven voor groei.

Oppergod

Wat ik echter zie is dat veel vakgenoten een wetenschapper kiezen en dat werk tot de absolute waarheid verklaren. Voor mij getuigt het van naïviteit en luiheid. Natuurlijk zijn de learnings welkom, maar we weten ook allemaal dat niets zo grijs is als marketing voor je eigen merk. Het gaat dan ook om de combinatie van inzichten die je verder moeten helpen. Voor mij was dat de kracht van Mark Ritson. Hij wist moeiteloos te schakelen tussen verschillende stromingen in de wetenschappelijke literatuur en verklaarde er niet één tot oppergod.

Investeren

Het geeft voor mij aan wat de allerbelangrijkste driver voor merkgroei is. Dat is namelijk persoonlijke ontwikkeling. Marketeers die bereid zijn te investeren in kennis en vooral veel lezen van verschillende wetenschappers zijn meer succesvol, zoals gebleken uit ons onderzoek onder meer dan 1.000 marketeers. Als je bereid bent te investeren in deze persoonlijke groei, dan komt merkgroei vanzelf. Het inzetten van wetenschappelijke kennis aangevuld met boerenslimheid is wat mij betreft dan ook het belangrijkste ingrediënt voor groei. Binnen DVJ proberen we deze groei te stimuleren door mensen de ruimte te geven om te lezen en te leren. Het opbouwen van een wetenschappelijk netwerk heeft ons geholpen om veel kennis te ontsluiten en verschillende Universiteiten werken met onze datasets om nog meer learnings op te bouwen. Learnings die alleen voor je merk gaan werken als je bereid bent om ook te investeren in het lezen van deze learnings.