Gisteravond was het eindelijk zover, de uitreiking van de MOAwards 2018. DVJ Insights was met twee nominaties goed vertegenwoordigd in het deelnemersveld en won uiteindelijk de MOAward voor ‘Het beste Marketing Research & Analytics bureau van het jaar’.

CEO Lucas Hulsebos, zelf twee keer winnaar van deze prestigieuze prijs, zegt hierover: “Ik ben ongelooflijk blij en trots. Dit is een wel heel mooie waardering van mensen uit het vak voor hetgeen heel veel mensen binnen DVJ Insights de afgelopen jaren en nu nog hard aan werken. Het bevestigt dat onze visie op merkgroei en daar aan gekoppelde vernieuwende producten worden gewaardeerd door klanten en dat dat ook bij de jury is opgevallen. Dit vertaalt zich al in het feit dat we het snelst groeiende bureau zijn, maar een MOAward is als prijs wel een gave bekroning!”

CEO Lucas Hulsebos (l) en CMO Ronald Jansen

Juryrapport
In het juryrapport van de MOAward lezen we:

DVJ groeit hard, in medewerkers en in omzet. Dat gaat in grote stappen, met tientallen procenten. Maar groei is niet leidend. Het is juist het gevolg van een tomeloze inzet. Die draait om datakwaliteit (D), value added (V) en joy (J: ‘we stralen passie uit voor het vak’).

DVJ wil laten zien hoe mooi onderzoek is. Dat geldt voor de klanten maar ook voor de medewerkers. Mensen laten groeien is belangrijk. Ruimte geven om zich te ontwikkelen. En dan is het bijzonder om te zien hoe de eigen mensen een belangrijke rol spelen bij de innovatie van het vak.

Het bureau bekijkt de zaken graag holistisch. Niet in de wat zweverige zin, maar juist om aan te duiden dat onderzoek gedijt bij samenhang, dat er veel meer waardevolle bronnen zijn dan data alleen en dat opbrengsten en inzichten van onderzoek gedeeld mogen worden. Een mooi voorbeeld is het Brand Growth-platform, waarin gesprekken met marketeers, kwantitatief onderzoek en een eigen event de elementen waren. Daarnaast wil DVJ nadrukkelijk de wetenschap bij het werk betrekken. Er is een nauwe samenwerking en er is zelfs een wetenschapper aangenomen om de ontwikkelingen te volgen, om vervolgens in praktijk te brengen.

Met het nieuwe platform Novio Research wordt aan de behoefte aan standaardisatie en snelheid tegemoet gekomen. En het bureau is ook meer dan actief in allerlei organen, organiseert congressen en andere events.

DVJ Insights is een breed georiënteerd bureau dat vooroploopt. Maar vooroplopen is, net zoals groei, niet de drijvende factor of doorslaggevend voor de kwaliteit. Dat is bouwen aan kennis en inzicht, en op dat fundament komen tot toegevoegde waarde. Die ambitie maakt het bureau in alle opzichten waar.

Het oordeel
De MOAward voor bureau van het jaar is een felbegeerde titel. Je mag er een jaar mee pronken en dat wordt vaak genoeg met volle overgave gedaan. Wil dat zeggen dat alleen de winnaar telt en de twee andere bureaus met lege handen blijven staan?

Misschien wel bij de bekendmaking, maar niet in realiteit. De opdrachtgevers zorgden voor de longlist, de jury zette drie bureaus op de shortlist en ben je eenmaal zover dat hoor je tot de top. Maar de jury moet de afweging maken wie er bovenaan eindigt. Het is het bureau dat gestaag werkt aan steeds betere kwaliteit, dat oog heeft voor de ontwikkeling die het vak en de opdrachtgevers doormaken, dat daarin ook – waar het maar kan – voorop wil lopen, dat kennis – ook de uit de wetenschap – op waarde schat, de nieuwe tools enthousiast omarmt en de weg baant voor inzicht en actie. Het bureau dat dat het meest overtuigend heeft gedaan en daarmee het kwaliteitsbewijs heeft geleverd, is DVJ Insights.