Net voor de kerstvakantie publiceerde MarketingTribune het jaarlijkse overzicht van de 50 grootste onderzoeksbureaus die zijn aangesloten bij MOA, Center for Marketing Insights, Research, Analytics. DVJ Research Group steeg in deze 10e editie van een 25e naar een 16e plek en is daarmee de snelste stijger in de lijst. Het aantal fte’s nam in een jaar tijd toe van 20 naar 34, de omzet steeg navenant en kwam een categorie hoger uit dan vorig jaar. DVJ profiteert zichtbaar van de groei in marktonderzoek en ook voor 2018 is DVJ – net als de gehele branche – positief gestemd. CEO Lucas Hulsebos zegt hierover: “We practise what we preach. DVJ laat merken groeien, maar we zijn zelf ook in staat om flinke stappen te maken.”

De lijst uit 2017 is overigens niet helemaal hetzelfde als die van 2016. Er verdwenen 8 bureaus en er kwamen 8 bureaus bij. Overall steeg het aantal fte’s met 3% en in de overlappende 42 bureaus nam het aantal fte’s met 2% toe. De top 50 telt in totaal 1958 fte’s ten opzichte van 1899 in 2016.

Bij acht bureaus was er sprake van een stijging ten opzichte van de vorige editie, 23 bureaus daalden en elf bureaus bleven op dezelfde positie staan.

De samenstellers van de lijst zien een interessante ontwikkeling in de top 20. Veel grote bureaus werken aan een efficiencyslag, wat resulteert in een lichte daling van het aantal fte’s. Maar er is ook een aantal bureaus met een forse stijging van het aantal fte’s. DVJ behoort nadrukkelijk tot die laatste groep en laat op dit punt met 70% de op één na hoogste groei zien in de top 20.

De MOA is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met Marketing Insights, Marketing Research en Data Analytics. De MOA bestaat uit vier specifieke bedrijfsgroepen: de marktonderzoekbureaus, deopdrachtgevers van marktonderzoek, de toeleveranciers en de selectiebureaus voor marktonderzoek.