In opdracht van Abovo Media heeft DVJ Insights een onderzoek uitgevoerd met als doel de huidige mediaconsumptie beter te kunnen begrijpen. Hierbij is onder andere de beleving en de frequentie van het mediagebruik in kaart gebracht. Een van de conclusies is dat emotie een belangrijke rol speelt bij de keuze voor een bepaald type media. Anders gezegd: de vraag is niet of de consument online of offline is, maar meer welke beleving ten grondslag ligt aan het mediagebruik.

Zo wordt lineaire televisie nog steeds gezien als een sociale activiteit, veelal met het gezin samen op zaterdagavond voor de buis. De digitale TV-extensies daarentegen worden met name alleen bekeken. Bij radio is eveneens een tweedeling te zien. Live radio ervaart men als gezellig, radio on demand is vooral handig. Offline folders en papieren kranten bieden een moment van ontspanning, terwijl hun digitale varianten als makkelijk worden ervaren om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.

De basishouding ten opzichte van de media is over de hele linie positief, maar wordt per mediumtype anders ingevuld. Videocontent wordt vooral als leuk en makkelijk ervaren, audio scoort met name op gezelligheid, de folder en de kranten bedienen vooral op gemak.

In het onderzoek is ook het totaal bereik van de verschillende media gemeten. Videocontent, waaronder lineaire televisie, is koploper. De folder staat gemeten in bereik op een tweede plaats, op de voet gevolgd door radio. De cijfers:

TV                               97%  

waarvan:

–          Lineair             96%

–          Non lineair      83%

 

Folder                         95%

waarvan:

          Papier             89%

–          Digitaal           53%

 

Radio                          94%

waarvan:

–          Live                 95%

–          Uitgesteld       27%

–          On demand     46%

 

Dagbladen                  86%

waarvan:

–          Papier             70%

–          Digitaal           61%

 

Niels Bruinsma, strategisch directeur Abovo Media: “Wij hadden behoefte aan onderzoek naar mediagebruik en specifiek naar de beleving hiervan. Online en offline lopen steeds meer in elkaar over. We zien wel dat hier een andere beleving aan ten grondslag ligt. Juist deze beleving is voor ons belangrijk in de keuze voor mediumtype. Dit onderzoek helpt ons om in het veranderende medialandschap alle verschillende kanalen, technieken en mediumtypen nog effectiever te kunnen combineren.”

Ralph Sluis, Senior Media Consultant DVJ Insights: “In dit onderzoek gebruikten we kwalitatieve technieken zoals storytelling en vrije associaties, waarmee we naast de kwantitatieve cijfers ook de emotie en beleving bij mediaconsumptie konden meten. Waardevolle output die Abovo Media in staat stelt om een extra dimensie toe te voegen aan mediastrategieën.”