‘Een goede onderzoeker vraagt zo weinig mogelijk’

Gepubliceerd op 02 07 2019

Jan Aarts – Research Expert

Artikel eerder verschenen in CLOU Magazine Juli 2019

‘Ik zie onderzoek niet als een proces van ‘u vraagt, wij draaien’, zegt Jan Aarts, Research Expert bij DVJ Insights. ‘Onderzoek doe je samen met de klant.’ Dat betekent niet dat je de klant de opzet laat bepalen – ‘daar hebben wij als onderzoekers simpelweg meer verstand van’ – maar het betekent dat je met elkaar in gesprek blijft. ‘Ook na de briefing. Ik wil weten welke vooroordelen er zijn. En wat de verwachtingen van het onderzoek zijn. Maar ik houd ook bijvoorbeeld het nieuws en sociale buzz rondom een merk bij. Om de organisatie daar tussentijds over te kunnen informeren. Op die manier is onderzoek dienend, dan is het meer een service.’

Als je een klant bij het onderzoek betrekt, vergaar je daar veel kennis mee. Maar, zegt Aarts, je moet wel opletten dat je je ook weer niet te veel onderdompelt. ‘Je moet wel objectief blijven. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de interne politiek te kennen. Als iemand op een onderzoek wordt afgerekend, is het goed om dat te weten.’ Samenwerken betekent dat je als onderzoeker kritisch moet blijven, zegt Aarts. ‘Er zijn klanten die denken te weten hoe je onderzoek het beste kunt doen. Je moet die rol van onderzoeker dus bewaken.’

‘Je moet van steeds meer methodieken kennis hebben’

Aarts zegt zich te verbazen over de hoeveelheid geestdodende surveys die in omloop zijn. ‘Matrixen van pagina’s lang waar mensen doorheen moet scrollen op hun mobiel. Dat kan echt anders.’ Het is niet meer van deze tijd om mensen van hun kostbare tijd te beroven met uitputtende vragenlijsten, vindt Aarts. ‘Een goede onderzoeker vraagt zo weinig mogelijk. En weet met het gebruik van andere bronnen van informatie zoveel mogelijk informatie los te peuteren.’ Het talent van DVJ ziet steeds meer alternatieve methoden komen. Zoals virtual reality, impliciet meten op basis van reactietijden, hersenscans en de integratie van secundaire databronnen. ‘Je moet van steeds meer methodieken kennis hebben. Dat maakt het onderzoeksvak uitdagender.’