Hoe gaan we met geld om tijdens onze vakantie?

Gepubliceerd op 23 07 2018

Vakantie is voor de gemiddelde Nederlander een tijd van ontspanning. Nergens aan denken en zo min mogelijk bezig zijn met geldzaken, zo vindt twee derde (66%) van de Nederlanders. Toch doet 81% dit wel. Zo checkt bijna een derde van de mensen op vakantie nog regelmatig hun saldo en hun af- en bijschrijvingen. Een mobiel bankieren app is het populairste middel voor vakantiegangers om hun bankzaken te regelen. 44% maakt hier gebruik van. Het is daarom opvallend dat ruim een derde (37%) van de vakantiegangers bonnetjes bewaart om hun uitgaven bij te houden. Ook betaalt bijna de helft (45%) van de Nederlanders op vakantie vaker met contant geld dan thuis. DVJ Insights onderzocht voor ING het financiële wel en wee van de vakantievierende Nederlanders.

Bovenstaande gegevens komen uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek naar trends en gebruik op het gebied van digitaal bankieren in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd een representatieve steekproef van 1.505 Nederlanders van 18 jaar of ouder, gehouden in juni 2018.

In de ING Digitale Monitor worden door de tijd heen dezelfde vragen gesteld over digitaal/mobiel bankieren. In tegenstelling tot veel andere monitors breiden we dit onderzoek per editie uit met een thema, die we samen met het ING-team bepalen en waarmee we proberen in te spelen op de actualiteit. Zo hebben we dit keer gekozen voor het thema ‘bankieren op vakantie’ en hebben we in de vorige meting ‘digitalisering van de samenleving’ in detail onderzocht.

Tijdens zo’n thematische ‘deep dive’ in de ING Digitale Monitor gebruikt DVJ Insights ‘Mass-Qual’ technieken om het thema verder tot leven te brengen. Dit levert allereerst kwantitatieve gegevens op die gebruikt kunnen worden voor de primaire rapportages en persberichten. Daarnaast levert deze techniek een kwalitatieve verrijking, die vooral voor de interne stakeholders relevant is om hun doelgroep beter te begrijpen. De vakantie-editie van de ING Digitale Monitor levert op die manier waardevolle inzichten op over hoe de Nederlanders tijdens hun vakantie met geld omgaan.

Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: “Hoewel Nederlanders in het dagelijks leven steeds vaker met hun betaalpas afrekenen, betalen ze op vakantie juist vaak met contant geld. Met name kleine uitgaven, zoals souvenirs, eten en activiteiten, worden meestal contant betaald. Terwijl grotere uitgaven, zoals tanken, accommodatie en vliegtickets vaker worden afgerekend met de betaalpas.” En hoewel men vakantie vaak associeert met het gebruik van de creditcard, gebeurt dit in de praktijk minder dan gedacht. De creditcard wordt vooral gebruikt bij de huur van een auto (33%) en voor noodgevallen (27%).

Andere inzichten uit de monitor zijn:

  • De helft van de Nederlandse vakantiegangers bepaalt vooraf een vakantiebudget, maar uiteindelijk geeft 22% meer uit dan ze van tevoren gedacht hadden.
  • Vooral jongeren (18-34 jaar) lijken het moeilijk te vinden om een reële inschatting te maken. Deze groep geeft in 50% van de gevallen meer geld uit dan gepland.
  • Nederlandse vakantiegangers vinden een goede financiële voorbereiding belangrijk. Zo checkt een groot deel voordat ze op vakantie gaan of ze voldoende geld op hun betaalrekening hebben (78%), zorgen ze dat ze het noodnummer van hun bank paraat hebben (58%) en checken ze of er wifi is op de vakantiebestemming om een mobiel bankieren app te kunnen gebruiken (49%).
  • Waar op vakantie een mobiel bankieren app de populairste manier is om bankzaken te regelen, blijft in het dagelijkse leven internetbankieren via laptop of PC het meest gebruikt. Het afgelopen jaar is dit echter wel fors afgenomen. Waar in juni 2017 78% van de Nederlanders dit nog deed, geldt dit nu nog maar voor 65%. Dit komt vooral omdat mensen overstappen naar een mobiel bankieren app voor het regelen van hun bankzaken. Het gebruik van mobiel bankieren via een mobiel bankieren app of browser op de smartphone, tablet of smartwatch neemt dan ook toe.
  • 40% van de Nederlanders bankiert via een mobiel bankieren app, ten opzichte van 36% vorig jaar.
  • En waar vorig jaar nog een kwart bankierde via hun browser op een mobiel apparaat, doet nu 37% dit.

Het bericht van ING over dit onderwerp staat hier.